Pachter van vuilnis

In de vijftiende en zestiende eeuw werd vuil verzameld in vuilnisvaten en -kuilen die regelmatig werden geleegd. Deze kuilen bevonden zich meestal buiten de stadswal en hadden het voordeel dat de ergste stank buiten de poort bleef hangen. De burger was verantwoordelijk voor zijn eigen vuil en moest die zelf op de daarvoor aangewezen plekken lozen. Het afval werd meestal gebruikt voor stadsuitbreidingen.

Maker onbekend
Particulieren
Vanaf de zeventiende eeuw was het niet ongebruikelijk dat 'asch en vullis' werden verzameld door particulieren. Er werd buiten de stad een stuk grond gepacht of schuiten gehuurd waar het afval werd  opgeslagen. 

As en vuil konden heel lucratief zijn want het werd vanzelf compost, voldoende geschikt om met name de schrale Vlaamse akkers mee te bemesten. Afval dat overbleef en niet bewerkt kon worden werd verbrand en gestort. Het stadsvuil van Haarlem, Amsterdam, Rotterdam 's-Gravenhage, Leiden, Gouda en Zwolle ging richting zuiderburen en naar tuinders in Groningen. Zelfs Frankrijk was een afzetgebied (bron: het boek 'Van vulliscuyl tot huisvuilcentrale' van G.N.M. Vis).

Weeshuizen
Onder de pachters bevonden zich liefdadigheidsinstellingen als weeshuizen en gasthuizen die wel een centje extra konden gebruiken. In Schiedam woonde in 1897 aan de Oostsingel mevrouw W. Slikkeveer, weduwe van G. de Groot, pachteres van asch en vuilnis. Zij was waarschijnlijk de laatste der Mohikanen omdat in de praktijk bleek dat de pachters het verantwoordelijke schoonmaakwerk in de stad nauwelijks aankonden. De Gezondheidscommissie dwong daarom rond 1870 sterk aan op de instelling van een stadsreinigingsdienst. Hoewel Schiedam in de jaren tachtig al over zo'n dienst beschikte besloot de gemeenteraad in 1897 het ophalen van vuilnis en het baggeren van havens en grachten door een eigen reinigingsdienst te laten verrichten.

Een paardenvuilniswagen op het terrein van gemeentereiniging aan de Buitenhavenweg. In 1889 schaft de gemeente overdekte vierwielige vuilniswagens aan, die de oude tweewielige open vuilniswagens gaan vervangen.  Maker onbekend.

Bert van der Waarde